Η προσφορά της κοινοπραξίας Fraport - Slentel ανήλθε στα 1,23 δισ. ευρώ εφάπαξ τίμημα και
22,9 εκατ. ευρώ ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο
ετησίως με τον πληθωρισμό.
Τα 14 αεροδρόμια έχουν διαιρεθεί σε δύο ομάδες, με την πρώτη να
περιλαμβάνει αυτά σε Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Χανιά, Κεφαλονιά, Ζάκυνθο,
Άκτιο και Καβάλα και τη δεύτερη ομάδα με τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου,
Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου.
Η Slentel αποτελεί θυγατρική εταιρεία του ομίλου Κοπελούζου, ενώ η γερμανική Fraport διαχειρίζεται τα εξής αεροδρόμια, ανά τον κόσμο: Φρανκφούρτη (Γερμανία), Μπουργκάς (Βουλγαρία), Αννόβερο (Γερμανία), Pulkovo (Ρωσία), Βαρνα (Βουλγαρία), Αττάλεια (Τουρκία), Ίντιρα Γκάντι (Ινδία), Xi΄an Xianyang (Κίνα), Ντακάρ (Δυτ. Αφρική), Λίμα (Περού).
Η Slentel αποτελεί θυγατρική εταιρεία του ομίλου Κοπελούζου, ενώ η γερμανική Fraport διαχειρίζεται τα εξής αεροδρόμια, ανά τον κόσμο: Φρανκφούρτη (Γερμανία), Μπουργκάς (Βουλγαρία), Αννόβερο (Γερμανία), Pulkovo (Ρωσία), Βαρνα (Βουλγαρία), Αττάλεια (Τουρκία), Ίντιρα Γκάντι (Ινδία), Xi΄an Xianyang (Κίνα), Ντακάρ (Δυτ. Αφρική), Λίμα (Περού).
Η ανάδειξη της
Fraport ως νικήτριας στην αποκρατικοποίηση των περιφερειακών
αεροδρομίων επιβεβαιώνει το στρατηγικό ενδιαφέρον που είχε επιδείξει το
Βερολίνο για τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης των υποδομών της Ελλάδας,
ευθύς εξ αρχής από την εκκίνηση του προγράμματος του Ταμείου Αξιοποίησης
Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).
Η ελληνογερμανική κοινοπραξία Fraport – Slentel υπερνίκησε τους
υπόλοιπους διεκδικητές, προσφέροντας στο ΤΑΙΠΕΔ εφάπαξ τίμημα 1,234 δισ.
ευρώ, καθώς και ετήσια αμοιβή ύψους 22,9 εκατ. ευρώ σε τρέχουσες τιμές
για τα 7+7 περιφερειακά αεροδρόμια (Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων,
Κεφαλλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας και Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης,
Μυκόνου, Σαντορίνης, Σκιάθου).
Το ποσό, σε τρέχουσες τιμές, ανέρχεται αθροιστικά σε 2,150 δισ.
ευρώ, το οποίο διαιρούμενο με τα 19 εκατ. επιβατών των 7+7 αεροδρομίων,
«μεταφράζεται» ως τίμημα 112 ευρώ ανά επιβάτη, σύμφωνα με ανάλυση
στελεχών της αεροπορικής αγοράς.
Όπως αναφέρουν έμπειρα στελέχη της αγοράς, η μέση αποτίμηση των
ευρωπαϊκών αεροδρομίων ανέρχεται σε περίπου 10-12 φορές τα προ τόκων,
φόρων και αποσβέσεων κέρδη τους (EBITDA).
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Ομίλου Κοπελούζου και της Fraport, ο παραχωρησιούχος των αεροδρομίων «αναμένεται να αποφέρει έσοδα πάνω από 180 εκατομμύρια ευρώ το 2016 ».
Στελέχη της αγοράς υπογραμμίζουν ότι το τίμημα για τα αεροδρόμια
προσεγγίζει τα χρήματα που έλαβε το ΤΑΙΠΕΔ από την πώληση του ΟΠΑΠ και
του Αστέρα συνδυαστικά, ενώ σχολιάζουν ότι πλέον χρειάζεται μία πολύ
καλή ρυθμιστική αρχή που θα επιβλέπει με αυστηρότητα την εφαρμογή της
σύμβασης παραχώρησης.
Μετοχική σύνθεση της Fraport
H Fraport θα έχει τον πρώτο λόγο στο επενδυτικό σχήμα. Κύριος
μέτοχος της εισηγμένης Fraport είναι το γερμανικό ομόσπονδο κρατίδιο της
Έσσης (31,35%), ενώ ακολουθούν το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο
της Έσσης (20,2%), η αεροπορική εταιρεία Lufthansa (8,45%), η
αυστραλιανή επενδυτική εταιρία Rare Infrastructure Limited (5,27%) και
οι λοιποί μέτοχοι (34,91%).
Πρόσφατα η Fraport κέρδισε τον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση
του αεροδρομίου της Λιουμπλιάνα, ενώ εξαγόρασε την αμερικανική Airmall, η
οποία διαχειρίζεται τους εμπορικούς χώρους των αεροδρομίων της
Βοστώνης, της Βαλτιμόρης, του Κλίβελαντ και του Πίτσμπουργκ.
Η εταιρεία διαχειρίζεται τα αεροδρόμια της Ανόβερου, της Αγίας
Πετρούπολης, της Βάρνας, του Πύργου (Μπουργκάς), της Αττάλειας, το
«Ίντιρα Γκάντι» του Νέου Δελχί, του αεροδρομίου στο Σι’αν στην Κίνα, το
αεροδρόμιο του Ντακάρ και το «Χόρχε Τσάβες» της Λίμας.
Και φυσικά ελέγχει τον διεθνή αερολιμένα της Φρανκφούρτης, που
είναι το μεγαλύτερο σε επιβατική κίνηση αεροδρόμιο στη Γερμανία (και
τρίτο μεγαλύτερο στην Ευρώπη) και το φυσικό hub της Lufthansa, αλλά ο
διηπειρωτικός κόμβος για αρκετές από τις εταιρείες της Star Alliance, οι
επιβάτες της οποίας φτάνουν το 77% της κίνησης του αεροδρομίου.
Το 2013 η εταιρεία είχε κύκλο εργασιών 2,5 δισ. ευρώ και κέρδη 235
εκατ. ευρώ, ενώ τα αεροδρόμια που διαχειρίζεται κατέγραψαν αθροιστική
επιβατική κίνηση σχεδόν 200 εκατ. επιβατών. Η εταιρεία αναμένει
σημαντική ανάπτυξη στο μέλλον, καθώς η ανάπτυξη των αερομεταφορών
«τρέχει» γρηγορότερα από το παγκόσμιο ΑΕΠ και η αεροπορική κίνηση
αναμένεται να διπλασιαστεί ως το 2031.
Πως βλέπουμε την εξέλιξη για τα νησιά και για τη Σάμο.
Παρατηρώντας την προτίμηση των επενδυτών προς τα καθαρά τουριστικά αεροδρόμια της χώρας μας και δη τα σημαντικότερα, αναμένουμε θετικές εξελίξεις και στον τουρισμό. Ο διεθνής όμιλος έχει τη δυνατότητα να προσελκύσει εταιρείες από όλη την Ευρώπη και να χειριστεί έμπειρα διαπραγματεύσεις ελκυστικής τιμολόγησης προς τους tour operators. Επίσης, για την αύξηση της κερδοφορίας και τη βιωσιμότητα κάθε αεροδρομίου - πλέον ως επιχείρησης - θα υπάρξει ανάπτυξη των υποδομών και συνεργασίες που θα εκμεταλλευθούν στο έπακρο κάθε σεζόν που θα φέρνει εκατομμύρια επισκέπτες και εκατοντάδες αεροσκάφη, στα αεροδρόμια αυτά.
Η Σάμος, εφόσον μπήκε στη λίστα, αναμένουμε να ωφεληθεί από την εξέλιξη αυτή - σε τουριστικό επίπεδο - αν και οι ενδοιασμοί προς κάθε κίνηση πώλησης-παραχώρησης κρατικών περιουσιακών επιχειρήσεων, αρχικά μας δημιουργεί ανασφάλεια.
Πηγή1 Το Βήμα
Πηγή3 Real News
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου